خانه / سرگرمی و تفریحی / معرفی سرگرمی های مفید برای بهبود روحیه و زندگی

معرفی سرگرمی های مفید برای بهبود روحیه و زندگی

معرفی سرگرمی های مفید برای بهبود روحیه و زندگی

معرفی سرگرمی های مفید برای بهبود روحیه و زندگی

 

در اینبخش بـه معرفی سرگرمی هاي مفید برای التیام روحیه و زندگی فردی می‌پردازیم. سرگرمی ها صرفا برای گذران وقت مـا نیستند، آن ها می توانند باعث خلاقیت و التیام روحیه و کیفیت زندگی مـا شوند. البته در صورتی کـه این سرگرمی ها مفید باشند، مثلا: مـا برای خندیدن و شاد شدن خندوانه نگاه می‌کنیم اما تماشای این برنامه باعث پیشرفت زندگی مـا نمی شود، سرگرمی باید زاینده خلاقیت باشد.

 

چیزی برویانید

باغبانی سرگرمی واقعا مفیدی اسـت. چـه چیزی مفیدتر از این کـه گل‌هاي زیبا بکارید و میوه و سبزی خودتان را پرورش دهید؟ اما این تمام ماجرا نیست، باغبانی تأثیرات دیگری هم روی شـما خواهد داشت:

معرفی سرگرمی های مفید برای بهبود روحیه و زندگی

میزان کورتیزول، یعنی هورمون استرس شـما را کاهش میدهد. پرورش یک گیاه از دانه تا مرحله‌ي میوه دادن، توانایی شـما را در ایجاد تغییرات مثبت دراین دنیا افزایش میدهد. یک نوع ورزش بـه حساب می آید «و همه ی‌ي مـا بـه ۱۵۰ دقیقه ورزش در هفته احتیاج داریم». تحقیقات نشان داده اسـت باغبانی زوال عقل را تا ۳۶ درصد کاهش میدهد.

 

با آشپزخانه آشتی کنید

تحقیقات نشان داده‌اند افرادی کـه در خانه آشپزی می کنند نسبت بـه افرادی کـه بیشتر بیرون غذا می خورند، سالم‌تر هستند و زندگی طولانی‌تری دارند.

معرفی سرگرمی های مفید برای بهبود روحیه و زندگی

در واقع وقتی مواد اولیه‌ي لازم برای غذایتان را از خواروبار فروشی می خرید، غذای آماده‌ي کمتر، غذای پُرشِکر و چربی کمتری میخرید ودر عوض، انتخاب‌هاي سالم‌تری دارید. از این گذشته، با آشپزی در خانه در هزینه‌هایتان هم صرفه‌جویی میکنید.

 

یک کتاب دست تان بگیرید

کتاب خواندن خیلی باارزش‌تر از وقت‌گذرانی و لذت بردن اسـت. خواندن، مهارت درک‌ مطلب شـما را تقویت میکند، بـه ذهن شـما یاد می دهد تمرکز کند و دامنه‌ي لغت شـما را گسترش میدهد. هم چنین کتاب خواندن قدرت مغز شـما را هم افزایش میدهد. درست همان طور کـه پیاده‌روی بدن تان را تمرین میدهد، خواندن هم مغزتان را تمرین میدهد.

معرفی سرگرمی های مفید برای بهبود روحیه و زندگی

از این گذشته، تحقیقات نشان میدهد مطالعه استرس را تا ۶۹ درصد کاهش میدهد و کمک میکند بهتر بخوابید. بهترین کار این اسـت کـه تلاش کنید این سرگرمی را درست قبل از بـه رخت خواب رفتن انجام دهید.

 

موسیقی را دریابید

معرفی سرگرمی های مفید برای بهبود روحیه و زندگی

ساز زدن، می تواند رشد شناختی شـما را افزایش دهد. بـه‌علاوه، هماهنگی چشم-دست و چابکی شـما را بهتر میکند. تازه قسمتش جالبش اینجاست: ساز زدن آی‌کیو را هم در کودکان و هم در بزرگسالان تا ۷ نمره افزایش می دهد. وسوسه نشدید کـه بیرون بروید و یک کیبرد بخرید؟

 

صفحه‌ شطرنج را از کمد بیرون بیاورید

احتمالا خودتان میدانید شطرنج برای التیام توانایی‌هاي شناختی مغز، یک سرگرمی عالی اسـت. اول از همه ی، شطرنج هردو نیمکره‌ي مغز را تمرین می دهد.

معرفی سرگرمی های مفید برای بهبود روحیه و زندگی

بازیکنان اول از نیمکره‌ي چپ مغز استفاده می کنند و آنرا تقویت میکنند. این نیمکره با شناخت اشیا سروکار دارد. بعد، این بازی از نیمکره‌ي راست استفاده میکند کـه این نیمکره با الگوی شناخت کار می کند. از این گذشته، شطرنج بشما کمک می کند تا حافظه‌تان را تقویت کنید و تفکر استراتژیک را یاد بگیرید.

 

تکانی به خودتان بدهید

وقتی کـه می‌رقصید نه تنها بشما خوش می‌گذرد، بلکه فایده‌هاي دیگری هم برایتان دارد. بی شک، رقص یک نوع تمرین ورزشی هم هست.

معرفی سرگرمی های مفید برای بهبود روحیه و زندگی

بـه‌ علاوه، استرس شـما را کاهش می دهد و میزان سرتونین را افزایش می دهد، سرتونین یک پیام‌رسان عصبی اسـت کـه بـه احساس سرخوشی و شادی ربط دارد. یکیدیگر از فایده‌هاي رقص این اسـت کـه توانایی شناختی شـما را افزایش می دهد، یعنی شـما را باهوش‌تر می کند.

 

نِمو را پیدا کنید

معرفی سرگرمی های مفید برای بهبود روحیه و زندگی

نتایج یک تحقیق نشان داده اسـت کـه داشتن حیوان خانگی شـما را سالم‌تر نگه می‌دارد. اگر وقت و حوصله‌ي سگ یا گربه را ندارید، برای شـما چیزی دوست‌داشتنی‌تر از یک ماهی قرمز وجود ندارد. هیچ‌کس نمی تواند اثر آرا‌م‌بخش نگاه کردن بـه ماهی قرمزی راکه بـه آرامی در آب سُر میخورد، انکار کند.

 

توپ را پاس بدهید

پیوستن بـه تیم‌هاي ورزشی یک راه عالی برای آشنا شدن با افراد جدید و دوست‌یابی اسـت. ثبت‌نام برای ورزش‌هاي داخل سالن یک راه لذت‌بخش برای وقت گذراندن با دیگران اسـت و این یکی از رموز خوشحالی هم هست. مثلا والیبال یکی از ورزش‌هاي تیمی اسـت کـه خیلی زود یاد میگیرید بـه خوبی بازی کنید.

معرفی سرگرمی های مفید برای بهبود روحیه و زندگی

یادتان باشد کـه تحقیقات نشان داده‌اند انزوای اجتماعی از چاقی مزمن هم کشنده‌تر اسـت. پس دفعه‌ي بعد کـه می خواهید بـه خانه بروید و تنهایی تلویزیون تماشا کنید، در عوض راهتان رابه سمت یک باشگاه ورزشی کج کنید و بروید با دیگران والیبال بازی کنید.

 

با کاراته‌ باز درون‌ تان ارتباط برقرار کنید

معرفی سرگرمی های مفید برای بهبود روحیه و زندگی

مطالعه و یادگیری یک هنر رزمی ـ مثل کاراته ـ واقعا باارزش اسـت. با یادگرفتن هنر رزمی، یاد می گیرید کـه از خودتان دفاع کنید. بـه‌علاوه، نظم و انضباط و توانایی تمرکز هم کسب میکنید. تمرین هنرهای رزمی بشما کمک میکند تا تعادل، استقامت، هماهنگی و قدرت را در خودتان تقویت کنید و ذهن و بدن تان را آشتی دهید.

 

سوار بر موج‌ ها شوید

فلو یا تچان یک حالت ذهنی اسـت. دراین حالت آن قدر در کاری کـه انجام میدهید غرق می شوید کـه خودتان را فراموش میکنید، زمان از حرکت باز می ایستد و با کاری کـه در آن لحظه در حال انجامش هستید یکی می شوید. موج‌سوای یکی از بهترین راه‌هاي تجربه این حالت اسـت، بـه این خاطر کـه:

معرفی سرگرمی های مفید برای بهبود روحیه و زندگی

محیطی چالش‌برانگیز دارد. وقتی موج‌سواری میکنید، همیشه چیزهای پیش‌بینی نشده‌اي در انتظار شـما هستند. بخاطر همین، باید همیشه روی کاری کـه انجام میدهید کاملاً متمرکز باشید. اهداف مشخص دارد. از این واضح‌تر نمیشود: سوار بر موج‌ها شوید و از تخته موج‌سواری سقوط نکنید. همان لحظه نتیجه را میبینید. از دو حالت خارج نیست: یا موفق میشوید موج‌سواری کنید یا موفق نمی شوید!

 


 

و در ادامه سرگرمی های جذاب که بهره وری را بالا می‌برند

 

همه ی‌ي افراد بـه سرگرمی احتیاج دارند. سرگرمی‌ها بـه مـا کمک میکنند ذوق و اشتیاق‌مان را در زندگی التیام بخشیم. این سرگرمی‌ها میتوانند بسیار متنوع باشند و مواردی چون باغبانی، آشپزی، نویسندگی، پرش با اسکی، استندآپ کمدی و خیاطی را شامل شوند. اما سرگرمی‌هاي کمی هستند کـه باعث التیام بهره وری می شوند.

 

پیاده‌ روی

پیاده روی یکی از سرگرمی‌هاي اساسی برای آخر هفته‌‌ي افرادی اسـت کـه از سفر هـای طولانی و تجربه‌کردن زیبایی طبیعت لذت میبرند. هم چنین پیاده‌روی میتواند تأثیر مثبتی روی بهره وری شـما بگذارد، چراکه پیاده‌روی بشما کمک میکند، ذهن‌ تان را از همه ی‌ي نگرانی‌ها پاک و روی زمان حال تمرکز کنید. علاوه‌بر‌این با ورزشی کـه انجام می دهید، سلامت جسمانی و استقامت شـما نیز التیام پیدا می کند.

 

نقاشی کردن

ممکن اسـت بـه نقاشی هم چون سرگرمی‌اي کـه باعث افزایش بهره وری میشود نگاه نشود، اما میتواند باعث ایجاد چشم‌اندازه‌هاي فوق‌العاده‌اي در زندگیتان شود و بشما کمک میکند تا جنبه‌هاي خلاقانه‌ ذهن‌تان را شکوفا کنید.

معرفی سرگرمی های مفید برای بهبود روحیه و زندگی

نقاشی کردن بشما اجازه می دهد بـه سراغ اندیشه‌ها، خواسته‌ها و احساساتی کـه در سرتان شناور هستند بروید و کمک میکند آن‌ها رابه یک چیز فیزیکی و ملموس ترجمه کنید. هم چنین نقاشی کردن ممکن اسـت الهام‌بخش شـما باشد تا بهره وری بیشتری در محیط کاری‌تان داشته باشید. پس درنتیجه هرچه سریع‌تر دست‌بـه‌کار شوید و یک قلموی نقاشی بخرید.

 

مجسمه‌ سازی

درحالی‌کـه تعداد بسیار کمی از مـا از استانداردهای مجسمه‌سازی در حد میکلانژ یا رودین آگاه نیستیم، اما حتی ابتدایی‌ترین شکل مجسمه‌سازی میتوانید یک ابزار و سرگرمی مناسب برای افزایش بهره وری باشد. مجسمه‌سازی شـما را قادر می‌سازد با موادی کـه دراختیار دارید، دست بـه خلق چیزهای تازه بزنید و بـه فکر ساختن چیزهای مختلف باشید؛ حتی اگر هر بار تنها چند گام کوچک بردارید.

 

نوشتن

یکی از بارورکننده‌ترین سرگرمی‌ها نوشتن در اوقات فراغت اسـت. نوشتن یکی از نیرومند‌ترین و مهم ترین شیوه‌هاي بروز خلاقیت اسـت و میتواند بشما کمک کند تا انرژی‌تان را وارد مسیری کنید کـه بـه آن اشتیاق دارید تا افکار، رؤیاها و خواسته‌هایتان را در آن مسیر دنبال نمایید.

معرفی سرگرمی های مفید برای بهبود روحیه و زندگی

فرقی نمیکند مشغول نوشتن مقاله، نمایش‌نامه، متن رادیویی یا خاطرات روزانه باشید، مهارت نوشتن بـه شکوفایی خلاقیت کمک می کند و نیز باعث می شود تا جاییکه امکان دارد، بهره وری‌تان را افزایش دهید و سالم شوید.

 

دویدن

برای افراد زیادی، دویدن یک فعالیت ورزشی آرامش‌بخش اسـت. هم چنین این ورزش باعث افزایش بهره وری شـما نیز می شود و یکی از بهترین سرگرمی‌هایي اسـت کـه می توانید داشته باشید. دویدن نه‌تنها باعث افزایش سلامتی میشود، بلکه بشما یاد می دهد چگونه جلو بروید. بـه‌این‌ترتیب بشما کمک میکند تا موانع ذهنی راکه مانع فعالیت‌هاي شـما شده‌اند، از سر راه‌تان بردارید.

 

رقصیدن

طبق معمول رقص بـه‌عنوان سرگرمی‌اي مؤثر در افزایش بهره وری در نظر گرفته نمیشود، اما هنگامیکه سخت تلاش می کنید و زمان زیادی بـه آن اختصاص می دهید، کم‌کم تأثیرش را در افزایش بهره وری نشان میدهد.

معرفی سرگرمی های مفید برای بهبود روحیه و زندگی

رقصیدن کمک‌تان می کند کارهای روزانه رابا اشتیاق بیشتری انجام دهید و بشما یاد میدهد، روی مجموعه‌اي از حرکت‌ها تمرکز داشته باشید. استفاده از رقصیدن بـه‌عنوان الگویی برای دستیابی بـه بهره وری بیشتر در فعالیت‌هاي روزانه واقعا ارزش امتحان کردن را دارد.

 

یوگا

یوگا یکی از سرگرمی‌هایي اسـت کـه بیشترین تأثیر را روی بهره وری می گذارد. چراکه بشما اجازه می دهد ذهن‌تان را از همه ی‌ي افکار بیرونی پاک و بـه‌طور کامل روی فعالیت‌هاي بدنی‌تان تمرکز کنید.

معرفی سرگرمی های مفید برای بهبود روحیه و زندگی

شـما در یوگا بـه‌طور کامل بر روی بدن‌، تناسب‌ اندام و نیز سلامت روانی و روحی‌تان تمرکز میکنید. بـه‌این‌ترتیب برای آینده بهتر آماده می شوید و بهره وری بیشتری خواهید داشت.

 

مطالعه کردن

از گذشته تا بـه امروز، مطالعه کردن یکی از محبوب‌ترین سرگرمی‌ها بوده اسـت کـه در همه ی‌ي دنیا میان مردم رواج دارد. این سرگرمی می تواند با بهره وری زیادی همراه باشد، چراکه میتوانید آن رابه‌اسانی در زمان‌هاي استراحت و بیکاری انجام دهید. خواندن تحقیقات و مطالعاتی کـه درباره‌ي بهره وری انجام شده‌اند، می تواند بشما در یادگیری سرگرمی‌ها، رفتارها و الگو‌هاي جدید کـه باعث افزایش کارایی شـما می شوند کمک کند.

 

بازی‌ های ویدئویی

بـه‌ نظر میرسد بازی‌هاي ویدئویی نوعی وقت‌اتلاف‌کردن باشند، اما نقشه‌ها و قوانینی کـه در بازی‌هاي ویدیویی وجود دارند، واقعا میتوانند بـه افزایش بهره وری شـما کمک کنند.

معرفی سرگرمی های مفید برای بهبود روحیه و زندگی

ازجمله فواید بازی‌هاي کامپیوتری، افزایش تمرکز، عزم، تلاش مجدد درصورت شکست، کار گروهی و همکاری اسـت. این ها همگی ویژگی‌هاي مفید و تحسین‌برانگیزی هستند کـه می توانند باعث ایجاد انگیزه و بهره وری بیشتر در کار شوند.

 

بافندگی

بیشتر مردم فکر می کنند بافندگی سرگرمی افراد مسن یا سلبریتی‌هاي هالیوود اسـت، اما بافتنی بافتن در همه ی‌ي دنیا طرفداران زیادی دارد. گذشته از این کـه بافندگی یک سرگرمی لذت‌بخش و روشی مناسب برای تدارک یک هدیه‌ي فوق‌العاده اسـت، شیوه‌اي عالی برای افزایش بهره وری نیز محسوب می شود.

معرفی سرگرمی های مفید برای بهبود روحیه و زندگی

اینکار نیازمند مهارت‌هاي انجام چند کارِ هم‌زمان اسـت؛ چیزی کـه در دنیای کار امروزی بـه‌شدت موردنیاز اسـت و درنهایت نیز، نتیجه‌ي کارتان یک محصول فیزیکی ملموس اسـت. اجازه دهید انگشتان‌تان بـه‌کار بیفتد.

 

شنا کردن

شنا کردن باعث آرامش و افزایش قدرت‌تان می شود، تأثیر مثبت فوق‌العاده‌اي روی سلامت شـما میگذارد و نیز روشی سود‌مند برای افزایش بهره وری‌تان اسـت.

 

شنا کردن بشما کمک میکند، تمام نگرانی‌هایتان را در جهت افزایش بهره وری بـه‌کار بگیرید و ذهن‌تان را برای داشتن افکار مثبت و نیز اعمال مثبت پاکسازی کنید. هم چنین پس از خارج شدن از استخر احساس میکنید نیرومند‌تر شده‌اید. ثابت شده کـه شنا کردن فواید روانی و جسمانی زیادی دارد؛ درنتیجه هیچ دلیلی وجود ندارد کـه استخر رفتن رابه‌تعویق بیندازید.

 

رویاپردازی

ممکن اسـت بـه این مورد آخر بـه‌عنوان سرگرمی توجه نکنید، اما اگر بـه‌شکل مرتب رؤیاپردازی کنید، می تواند مزایای زیادی برای‌تان داشته باشد. هم چنین اگر بـه‌درستی از این ظرفیت استفاده کنید، باعث افزایش بهره وری‌تان میشود. رؤیاپردازی جنبه‌هاي خلاقانه‌تان را بیدار میکند.

 

بشما اجاز می دهد ایده‌هایي را کشف کنید کـه هرگز بـه آن‌ها توجه نکرده‌اید «ایده پردازی». اگر رؤیاپردازی با چرت زدن همراه باشد می تواند نتایج بهتری نیز داشته باشد. مطالعات نشان داده‌اند کـه یک چرت کوتاه ۲۰ دقیقه‌ اي در بعدازظهر میتواند باعث باز شدن ذهن و تقویت حافظه شود، بشما کمک کند تا در طول روز تمرکز بیشتری داشته باشید و با بهره وری بیشتری بـه کارتان ادامه دهید.

 

 


لينک منبع

درباره ی admin

همچنین ببینید

عکس هایی از هتلی لاکچری که تنها یک اتاق دارد

عکس هایی از هتلی لاکچری که تنها یک اتاق دارد   هر گردشگر می داند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *